حجت‌الاسلام علی کشوری، مدیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به شعارها و ایده‌های اولیه انقلاب اسلامی و با توجه به اهمیت اداره جامعه بر مبنای دین، گفت: الگوی پیشرفت اسلامی تبیینی تفصیلی از نحوه اداره جامعه بر مبنای دین را ارائه می‌کند.

وی در ادامه افزود: پاسخ کامل به این پرسش که «چگونه می‌توان جامعه را بر مبنای دین اداره کرد؟» و تبیین تفصیلی این ایده محوری انقلاب، مهم‌ترین هدف از تدوین الگوی پیشرفت اسلامی است.

مدیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی اظهار داشت: میان نیروهای انقلاب جمعیت بسیاری معتقد به اداره جامعه بر مبنای دین هستند اما بخش عمده‌ای از آنان اطلاعات و آگاهی‌های لازم از چگونگی این نوع اداره و مدیریت را دارا نیستند.

وی با بیان این‌که اداره جامعه بر مبنای دین، اداره‌ای هدایت بنیان است، تصریح کرد: ریشه اداره جامعه به مفهوم هدایت باز می‌گردد و تا زمانی که امور جامعه هدایت محور نشود، اداره آن جامعه دینی نخواهد شد.

حجت‌الاسلام علی کشوری با بیان این‌که کارکردهای آخرتی و روانشناختی مفهوم هدایت تا به امروز مورد بحث و بررسی بسیاری از سوی علمای دین قرار گرفته است، تأکید کرد: نقشه راه الگوی یشرفت اسلامی بر مبحث کارکرد اجتماعی مفهوم هدایت تمرکز کرده است.

وی با بیان این‌که حلقه وصل میان مشکلات اجتماعی، فردی و کارکردهای آخرتی مفهوم هدایت است، خاطرنشان کرد: عدم وجود هدایت در جامعه بستر تولد بسیاری از معضلات اجتماعی و امر هدایت راه حل ریشه‌ای آن معضلات است.

مدیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی اظهار داشت: اگر بتوان درک فراگیری مفهوم هدایت را میان نیروهای انقلابی ایجاد و بر فرایند ایجاد آن بحث کرد، خواهیم توانست که به سؤال چگونگی اداره جامعه بر مبنای دین پاسخ بگوییم.

وی با بیان این‌که توجه به مفهوم هدایت و کارکرد این امر در مسائل اجتماعی، بافت مسائل مبتلابه مدیران جامعه را متحول می‌کند، تأکید کرد: الگویی موسوم به نظام سازی اسلام در 9 مرحله از سوی شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی تدوین شده که به بحث درباره فرآیند ایجاد هدایت می‌پردازد.

حجت‌الاسلام کشوری در پاسخ به این سؤال که «هدایت چگونه ایجاد می‌شود»‌ خاطرنشان کرد: تعریف هدایت به امور نظری تعریفی ناقص بوده چراکه امر هدایت فربه‌تر از فعالیت‌های تبیینی و تبلیغی تجربه شده در حوزه‌های علمیه است.

وی با بیان این‌که در الگوی نظام سازی اسلامی شرحی از چگونگی ایجاد فرایند هدایت انجام شده است، تصریح کرد: اگر مدیران جامعه به الگوی نظام سازی اسلامی مسلط باشند، می‌توانند هدایت بنیان تصمیم بگیرند.

مدیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با بیان این‌که الگوی نظام سازی اسلامی به سه ریز الگو حفظ جهت، استخراج سؤال و پردازش اجتماعی تقسیم می‌شود تأکید کرد: تحقق هدایت در جامعه به وقوع پیوستن زیر ساخت‌های آن است چراکه این زیرساخت‌ها تأثیر بسیار زیادی در ایجاد و فقدان هدایت دارند.

وی با بیان این‌که الگوی نظام سازی اسلامی روش شناسایی،‌ تبیین و تحقق هدایت را به عهده دارد، گفت: اگر مدیران جامعه به زیرساخت‌های تحقق هدایت توجه نکنند، هدایت با چالش روبه‌رو شده و باعث تغییر بافت مسائل در اداره جامعه می‌شود.

حجت‌الاسلام علی کشوری اثر موضوع در هدایت و اثر هدایت در تغییر بافت مسائل اجتماعی را بسیار بالا دانست و افزود: ریشه بسیاری از جرم‌ها و معضلات اجتماعی به زمان تربیت و شکل گیری شخصیت افراد بازمی‌گردد.

وی تأکید کرد: شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در الگوی تدوین شده و نقشه راه خود از موضوعاتی تأثیرگذار در زیرساخت‌های هدایت، به موضوعات جهت ساز تعبیر کرده است.

مدیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی خاطرنشان کرد: نظریه اصلی برای اداره جامعه، نظریه‌ای با عنوان «پردازش موضوعات جهت ساز» است که طریقه اداره جامعه بر اساس اسلام را شرح می‌دهد.

وی با بیان این‌که پردازش موضوعات جهت ساز، هدایت را فربه می‌کند، گفت: به هر مقدار که هدایت بالا رود، بافت مسائل مبتلابه مدیران جامعه را عوض کرده و مسائل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را بهبود می‌بخشد.

حجت‌الاسلام علی کشوری تصریح کرد: وقتی سخن از الگوی پیشرفت اسلامی به میان می‌آید، نباید بدون توجه به مفهوم هدایت، مسأله را تحلیل کرد.

وی بیان داشت: مسأله سیاست خارجی یکی دیگر از زیرساخت‌های هدایت است و از منظر آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین(ع) اگر کفار بر جامعه مسلط شوند، ضد هدایت بوده و زیرساخت‌های مدیریت و اداره اسلامی را از بین می‌برند.

مدیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی اظهار داشت: هرکجا سبیل تسلطی از سوی کفار بر مؤمنان ایجاد شود، هدایت و نهادهای ایجاد آن ضربه می‌خورد و به بهانه حل مسائل اقتصادی نمی‌توان زیرساخت‌های هدایت را به چالش کشاند

وی در پایان با بیان این‌که گسترش فحشا و فساد از طریق روابط خارجی، بنیان خانواده‌ها و زیربناهای هدایت را از بین می‌برد، گفت: مسأله حل معیشت مردم نیز از دیگر زیرساخت‌های هدایت است و باید با بنگاه‌های وقف محور حل کرد.

حجت‌الاسلام علی کشوری، مدیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری رسا، با اشاره به شعارها و ایده‌های اولیه انقلاب اسلامی و با توجه به اهمیت اداره جامعه بر مبنای دین، گفت: الگوی پیشرفت اسلامی تبیینی تفصیلی از نحوه اداره جامعه بر مبنای دین را ارائه می‌کند.

وی در ادامه افزود: پاسخ کامل به این پرسش که «چگونه می‌توان جامعه را بر مبنای دین اداره کرد؟» و تبیین تفصیلی این ایده محوری انقلاب، مهم‌ترین هدف از تدوین الگوی پیشرفت اسلامی است.

مدیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی اظهار داشت: میان نیروهای انقلاب جمعیت بسیاری معتقد به اداره جامعه بر مبنای دین هستند اما بخش عمده‌ای از آنان اطلاعات و آگاهی‌های لازم از چگونگی این نوع اداره و مدیریت را دارا نیستند.

وی با بیان این‌که اداره جامعه بر مبنای دین، اداره‌ای هدایت بنیان است، تصریح کرد: ریشه اداره جامعه به مفهوم هدایت باز می‌گردد و تا زمانی که امور جامعه هدایت محور نشود، اداره آن جامعه دینی نخواهد شد.

حجت‌الاسلام علی کشوری با بیان این‌که کارکردهای آخرتی و روانشناختی مفهوم هدایت تا به امروز مورد بحث و بررسی بسیاری از سوی علمای دین قرار گرفته است، تأکید کرد: نقشه راه الگوی یشرفت اسلامی بر مبحث کارکرد اجتماعی مفهوم هدایت تمرکز کرده است.

وی با بیان این‌که حلقه وصل میان مشکلات اجتماعی، فردی و کارکردهای آخرتی مفهوم هدایت است، خاطرنشان کرد: عدم وجود هدایت در جامعه بستر تولد بسیاری از معضلات اجتماعی و امر هدایت راه حل ریشه‌ای آن معضلات است.

مدیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی اظهار داشت: اگر بتوان درک فراگیری مفهوم هدایت را میان نیروهای انقلابی ایجاد و بر فرایند ایجاد آن بحث کرد، خواهیم توانست که به سؤال چگونگی اداره جامعه بر مبنای دین پاسخ بگوییم.

وی با بیان این‌که توجه به مفهوم هدایت و کارکرد این امر در مسائل اجتماعی، بافت مسائل مبتلابه مدیران جامعه را متحول می‌کند، تأکید کرد: الگویی موسوم به نظام سازی اسلام در 9 مرحله از سوی شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی تدوین شده که به بحث درباره فرآیند ایجاد هدایت می‌پردازد.

حجت‌الاسلام کشوری در پاسخ به این سؤال که «هدایت چگونه ایجاد می‌شود»‌ خاطرنشان کرد: تعریف هدایت به امور نظری تعریفی ناقص بوده چراکه امر هدایت فربه‌تر از فعالیت‌های تبیینی و تبلیغی تجربه شده در حوزه‌های علمیه است.

وی با بیان این‌که در الگوی نظام سازی اسلامی شرحی از چگونگی ایجاد فرایند هدایت انجام شده است، تصریح کرد: اگر مدیران جامعه به الگوی نظام سازی اسلامی مسلط باشند، می‌توانند هدایت بنیان تصمیم بگیرند.

مدیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی با بیان این‌که الگوی نظام سازی اسلامی به سه ریز الگو حفظ جهت، استخراج سؤال و پردازش اجتماعی تقسیم می‌شود تأکید کرد: تحقق هدایت در جامعه به وقوع پیوستن زیر ساخت‌های آن است چراکه این زیرساخت‌ها تأثیر بسیار زیادی در ایجاد و فقدان هدایت دارند.

وی با بیان این‌که الگوی نظام سازی اسلامی روش شناسایی،‌ تبیین و تحقق هدایت را به عهده دارد، گفت: اگر مدیران جامعه به زیرساخت‌های تحقق هدایت توجه نکنند، هدایت با چالش روبه‌رو شده و باعث تغییر بافت مسائل در اداره جامعه می‌شود.

حجت‌الاسلام علی کشوری اثر موضوع در هدایت و اثر هدایت در تغییر بافت مسائل اجتماعی را بسیار بالا دانست و افزود: ریشه بسیاری از جرم‌ها و معضلات اجتماعی به زمان تربیت و شکل گیری شخصیت افراد بازمی‌گردد.

وی تأکید کرد: شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در الگوی تدوین شده و نقشه راه خود از موضوعاتی تأثیرگذار در زیرساخت‌های هدایت، به موضوعات جهت ساز تعبیر کرده است.

مدیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی خاطرنشان کرد: نظریه اصلی برای اداره جامعه، نظریه‌ای با عنوان «پردازش موضوعات جهت ساز» است که طریقه اداره جامعه بر اساس اسلام را شرح می‌دهد.

وی با بیان این‌که پردازش موضوعات جهت ساز، هدایت را فربه می‌کند، گفت: به هر مقدار که هدایت بالا رود، بافت مسائل مبتلابه مدیران جامعه را عوض کرده و مسائل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی را بهبود می‌بخشد.

حجت‌الاسلام علی کشوری تصریح کرد: وقتی سخن از الگوی پیشرفت اسلامی به میان می‌آید، نباید بدون توجه به مفهوم هدایت، مسأله را تحلیل کرد.

وی بیان داشت: مسأله سیاست خارجی یکی دیگر از زیرساخت‌های هدایت است و از منظر آیات قرآن کریم و روایات ائمه معصومین(ع) اگر کفار بر جامعه مسلط شوند، ضد هدایت بوده و زیرساخت‌های مدیریت و اداره اسلامی را از بین می‌برند.

مدیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی اظهار داشت: هرکجا سبیل تسلطی از سوی کفار بر مؤمنان ایجاد شود، هدایت و نهادهای ایجاد آن ضربه می‌خورد و به بهانه حل مسائل اقتصادی نمی‌توان زیرساخت‌های هدایت را به چالش کشاند

وی در پایان با بیان این‌که گسترش فحشا و فساد از طریق روابط خارجی، بنیان خانواده‌ها و زیربناهای هدایت را از بین می‌برد، گفت: مسأله حل معیشت مردم نیز از دیگر زیرساخت‌های هدایت است و باید با بنگاه‌های وقف محور حل کرد.

لینک خبر:http://www.rasanews.ir/NSite/FullStory/News/?Id=224323