بسم الله الرحمن الرحیم

بهرام بیرانوند؛ نماینده مردم محترم بروجرد و عضو شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی در تذکری شفاهی به برخی از اشکالاتِ نظریه سیاست خارجی توسعه گرا اشاره کرد. 

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نقشه راه نماینده مردم بروجرد با اشاره به اختیارات کافی دولت برای اجرای عملی این نظریه اظهار کرد:مردم هم می پرسند: رهبری که دست دولت را باز گذاشت، جناح متحد همراهی کرد، صدا و سیما همکاری کرد، پس چه شده؟! تهدیدات که افزایش یافته است، تحریم ها که رفع نشده است،عامل نگرانی غرب هم که اکسید شد. و دیدیم که باز غرب بی وفا از آب در آمد،حتی برای منادی سیاست خارجی توسعه گرا و ایده تعامل سازنده!

لازم به ذکر است که نظریه سیاست خارجی توسعه گرا پایگاه تئوریک سیاست خارجی در دولت یازدهم محسوب می شود و در دوران ریاست حجت الاسلام روحانی بر مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام تدوین شده است. متن کامل تذکر شفاهی مهندس بهرام بیرانوند را در ادامه بخوانید و فیلم این تذکر رابه مدت 3 دقیقه از اینجا ببینید.

متن کامل تذکر شفاهی نماینده بروجرد در صحن علنی مجلس مورخ  24/10/1393 (دوره نهم - جلسه 283):

بسم الله الرحمن الرحیم

 

 

به نظر می رسد این روزها تغییر دستور کار عده ای به خاطر آن است، که همه زحمات خویش را در اثبات کارآمدی سیاست خارجه توسعه گرا، بدلیل نتیجه ضعیف مذاکرات، برباد رفته می بیند. مردم هم می پرسند: رهبری که دست دولت را باز گذاشت، جناح متحد همراهی کرد، صدا و سیما همکاری کرد، پس چه شده؟! تهدیدات که افزایش یافته است، تحریم ها که رفع نشده است،عامل نگرانی غرب هم که اکسید شد. و دیدیم که باز غرب بی وفا از آب در آمد و حتی برای منادی سیاست خارجی توسعه گرا و ایده تعامل سازنده .

 

 

 در این وضعیت، به جای اعتراف به شکست تفکر سیاست خارجی سیاست توسعه گرا، بحث انحرافی رفراندوم مطرح می شود.  می خواهند روغن ریخته مذاکرات را نذر مردم کنند. نظر سنجی ها می گوید؛ ملت به آمریکا اعتماد ندارد، مردم انرژی هسته ای را حق خود می دانند. مردم گفته اند نباید عقب نشینی کنیم.  5/72 در صد مردم گفته اند : بهبود وضعیت اقتصاد ربطی به نتایج مذاکرات ندارد.

 

 

به جای آن که بخواهند سقوط آزاد در مذاکرات را به دلیل زیاده خواهی غرب و اشتباه محاسباتی خود را به نام رفراندوم به مردم بفروشند، بهتر است اعتراف کنند سیاست خارجه توسعه گرا  رفوزه شده است. پایه های تحلیلی این سیاست  نسبت به رفتار غرب  در تعاملات بین المللی بر پایه سراب کلمات و تحلیل ها بود، که آن هم فرو ریخت. وقت آن است که بپذیریم بازی برد-برد قافله سالار کاروان، با راهزنان بین المللی تمسخرآمیز است.آ

 

 

 

قای روحانی کجای مذاکرات را می خواهد به رفراندوم بگذارد؟! کو لایحۀ تقدیمی دولت؟ این تعارفی است دیرهنگام، آن هم در وقت اضافه. برای تحمیل مسئولیت تنازل بیشتر و یاعدم فتح در مذاکرات بر دوش مردم . مردمی که تازه فهمیده اند باد در همیان سیاست خارجی توسعه گرا است. پایگاه تئوری این رفتار سیاسی، یعنی تواضع سیاسی برای اخذ امتیازات اقتصادی،  دچار انفجار شده است. وقت آن است مسائل اقتصادی را با تکیه بر اصول اقتصاد مقاومتی و الگوی ایرانی اسلامی، حل کنیم. نه اینکه دشمان را با تواضع سیاسی  جسورتر نماییم. والسلام علیکم و رحمته الله وبرکاته