بسم الله الرحمن الرحیم

نبه گزارش پایگاه خبری کارگروه الگوی پیشرفت اسلامی شهید  نواب صفوی- یک شنبه 8/2/92 ساعت 11 نخستین جلسه معرفی اجمالی نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی پس از قرآئت قرآن کریم ،با سخنرانی حجت الاسلام علی کشوری دبیر شورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی و با حضور طلاب و روحانیون حوزه علمیه مروی تهران برگزار شد.

حجت الاسلام کشوری با تذکر این نکته که تبیین نقشه راه در واقع پاسخ به سئوال مهم و محوری چگونگی تولید الگوی پیشرفت اسلامی است، قبل از تبیین این نقشه راه، به تبیین مسئله الگوی پیشرفت اسلامی پرداخت.

دبیرشورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی  در ادامه صحبت های خودشان فرمودند: علمای دین و حوزه های علمیه همواره به دنبال تحقق شاخصه های هویت اسلامی بوده اند ، اما عدم دقت در تأثیر توسعه مادی بر تکامل معنوی؛ تفکیک این دو از سوی برخی از علماء منجر به تغییر شرایط تحقق شاخصه های هویت اسلامی به نفع توسعه مادی در حال حاضر شده است.

وی ادامه داد که حکم ولی فقیه به ضرورت تولید الگوی پیشرفت اسلامی نتیجه اعتقاد به عدم تفکیک توسعه مادی از تکامل معنوی، می باشد. اگر معتقد به تفکیک توسعه مادی از تکامل معنوی بشویم، دیگر نیازی به تولید الگوی پیشرفت اسلامی نخواهیم داشت و می توانیم کشور را با الگوهای موجود اداره کرد.

حجت الاسلام کشوری افزود سه جریان عینی اجتماعی حول این موضوع  در کشور وجود دارد، جریان اول ،جریان روشنفکری که معتقد به عدم تفکیک توسعه مادی از تکامل معنوی و اصلاح تکامل معنوی به نفع توسعه مادی می باشد، جریان دوم، جریان فهم سنتی از اسلام به عنوان دومین جریان عینی اجتماعی که معتقد به تفکیک توسعه مادی از تکامل معنوی است وتوسعه مادی را مطلقا وظیفه حوزه نمی داند . سومین جریان موجود ،جریان اسلام ناب می باشد، این جریان معتقد به عدم تفکیک توسعه مادی از تکامل معنوی بوده و بررسی تأثیرات توسعه مادی بر تکامل معنوی و مدیریت توسعه مادی بر مبنای تکامل معنوی را ضروری می داند.

دبیرشورای راهبردی الگوی پیشرفت اسلامی ، نقشه راه تولید الگوی پیشرفت اسلامی را به نقشه راه تنظیم و ساخت نظامات اجتماعی اسلام در بخش های سیاسی، فرهنگی و اقتصادی تعریف کرد.

در پایان جلسه،ایشان به سوالات طلاب محترم ،پیرامون نقشه راه  جواب داده و به تبیین قسمتی از نقشه راه پرداختند.