حرکت  بشریت به سمت تعالی الهی نیازمند ظهور منجی و بوسیله حاکم کردن عدالت درسطح دنیا و برپایی برنامه ای کامل، درجهت سعادت دنیا و آخرت است .و این برنامه  نیازمند این است که  بتواند  قبل از ظهور یک شمه ای کوچک از آن حکومت را، توسط مومنین پیرو آن وجود مقدسه نشان دهد. که طبق آن برنامه بتواند حداقل نیمی از مردم دنیا را با خود همراه کرده وطبق روشهای اسلامی که منطبق برفطرت  بشریت است به سمت تعالی پیش برده وزمینه درخواست عمومی برای حکمرانی منجی را،آماده کند، یعنی درحقیقت یک دورنمای اجمالی از ظهور که از آن به«تمدن یا امت اسلامی »نام برده می شود.

دراین تمدن کشورهای مسلمان و مستضعف دنیا به یک امت واحده مقتدر ومستقل تحت لوای فکر تئوریزیه شده اسلامی برای اداره جامعه تبدیل شده  وساختارهای آنها به تناسب برطبق دستورات مبارک اسلام اداره خواهدشد.

البته این امر مبارک بعد از اسلامی شدن جامعه ایران می باشد و بعد از این امر مبارک است که دیگر کشورهای مسلمان شروع به برداشت هایی از نوع اداره جامعه (الگوی ساختاری)در ایران  با توجه به شرایط بومی خود از خواهند نمود.

مقدمه مورد نیاز حرکت دیگر کشورهابه سمت اسلامی  شدن، اداره کامل و جامع کشور  ایران براساس مفاهیم وتئوریهای اسلامی ، می باشد. و مردم کشور اسلامی ایران بافهم وعلاقه کامل و به صورت کلی، براساس دستورات ناب اسلام، زندگی خواهند کرد.البته  محقق این امر مبارک در آینده ، نتیجه این است که ساختارهای جامعه براساس شاخصه های اسلام طراحی شده، وبراساس روش ها و مدل های اسلامی، بیشترین بازده را دارند و مردم جامعه به راحتی با آن کنار می آیند.

 درصورت قبول این مقدمه به این نتیجه می رسیم که در این مرحله نیازمند  یک الگو ی جامع اسلامی، برای نشان دادن چگونگی پیشرفت کشور هستیم  که بتواند برای بخش بخش کشور و برنامه ای اسلامی و دقیق ارائه  کند.

البته لازم به ذکر است که مقدمه این امر خطیر انجام گرفته است و همه می دانیم برای اینکه به این مرحله برسیم توانستیم نوع حکومتی خود را که (جمهوری اسلامی )را به قبول همگان  در داخل و خارج از کشور برسانیم. آن هم با یک مقدمه طولانی  که حاصل حداقل 200سال تلاش علمای مجاهدی که موضوعات اصلی مکان و زمان خود را به خوبی تشخیص داده و قدرت تئوری پردازی براساس مفاهیم اسلامی را برای آن موضوعات داشته ، وبه خوبی عمل کردند.

 حال بعد از درک مراحل تحقق مبنا انقلاب اسلامی، باید ببینیم در مرحله حال حاضر نظام که با مانع بزرگی به عنوان «ساختارهای متاثر از مدرنیته» را بدلیل مانع بودن این ساختارها برای تحقق شاخصه های اسلامی وهمچنین مانع حرکت کامل مردم به سمت داشتن یک زندگی اسلامی می باشند، هستیم.

در وضعیت حال حاضر، بهترین کاری که می شود انجام داد، پیدا کردن قدرتی است که بتواند تحولاتی که درکشور اتفاق می افتد را، به سمتی هدایت کند که در نهایت امری که اتفاق می افتد  تحقق شاخصه های اسلامی باشد. اصطلاحا به این قدرت که نیازی ضروری برای همه مدیران و نیروهای انقلاب است، «مدیریت اسلامی تحولات» می گویند. که درآن مدیران، نخبگان، متخصصان و کلیه نیرو های انقلاب با یک بازخوانی تئوریزه شده و دقیق از ادبیات انقلاب، توانایی تسلط به فکر اصلی انقلاب راپیداکرده و بعد از شناخت و فهم «مفهوم جهت جمهوری اسلامی»  با استفاده از این شاخص هر تحولی را که درکشور اتفاق می افتد، به سمت تحقق شاخصه های اسلامی مدیریت کنند.

لازم بذکر است .این امر مبارک و خطیر تنهابا ایجاد یک عزم ملی در جهت حرکت به سمت تولید الگوی پیشرفت اسلامی است که تحقق پیدا خواهد کرد. و بدون استفاده  از همه ظرفیت نخبگانی کشور، عملا کار «تولید الگوی پیشرفت اسلامی» نه تنها به چالش کشیده خواهد شد، بلکه ممکن است به سمت الگوهای غربی، که ضدفطرت بشری و ضد احکام حقه اسلام، پیش برود.

ایجاد عزم ملی در یک جامعه نیازمند گفتمان سازی عمومی است، که آن گفتمان سازی باید توانایی همراه کردن همه بخش های کشور را، در موضوع الگوی پیشرفت اسلامی را، دارا باشد. نکته ای مهمی که در این گفتمان سازی نیاز است لازم گردد،  این موضوع است که باید با هر گروه هدفی که می خواهد در تولید فرآیند الگوی پیشرفت اسلامی تاثیر گذار باشد، از نقطه ای شروع به گفتمان سازی کنیم که آن نقطه، نقطه ای غیر قابل انکار، و قدرت ترجمه به مسئله الگوی پیشرفت اسلامی را دارا باشد. تا بتوانیم به خوبی در نظام نگرشهای موثر بر تصمیم گیری های افراد« موضوعات جهت ساز» تاثیر گذاشته و آنها را در مسیر تصمیم سازی ای قراردهد که بتواند  راه تولیدالگوی پیشرفت اسلامی را، همواره کند.ا

این مختصری از توانایی و وظیفه اصلی اولین نقشه راه تولیدالگوی پیشرفت اسلامی یعنی «نقشه پردازش کننده موضوعات جهت ساز با قابلیت ایجاد عزم ملی در مدیریت اسلامی تحولات» است.