اگر موشکافانه به ریشه های انقلاب اسلامی ایران و استقرار نظام مقدس اسلامی دقت کنیم ، خواهیم دریافت که ریشه انقلاب مقدس اسلامی ما برگرفته از حوزه های علمیه بودن است یعنی در حقیقت اگر حوره های علمیه را در پدید امدن انقلاب اسلامی در نظر نگیریم ، می توان تصورر کرد به هیچ وجه انقلابی بدین صورت نتیجه حرکت عظیم ملت مسلمان ایران نمیشد.

حرکت حوزه های علمیه در طول تاریخ بارهبری علمای مجاهد خود توانست در برخی بزنگاهای حساس به خوبی نقش  ایفاءکند. که این مرهون بیداری به موقع برخی علمای شیعه بوده است.

 البته جریانهایی هم همیشه در حوزه های علمیه وجود داشته که خود وجایگاه علماء را دور از اصل اجتماع دانسته و وطیفه خود را تنهادر استنباط احکام و در نهایت اندک تبلیغی آن هم به معنای گفتن خلاصه کرده و حتی گاهی مخالف وسرعت گیر جریانهای مجاهد حوزه بوده اند ،این جریان هرچند که به صورت جریانی کوچک اما گاهی نادانسته تاثیرات بسیاری در عقب انداختن تحقق اهداف اسلامی گذاشته اند.

 حال اگر نقش و جایگاه برجسته حال حاضر در را با توجه به پیشروی مبارک نظام اسلامی و از آن حساس تر وضعیت حساس حال حاضر  یعنی دورانی که طفولیت انقلاب را پشت سر گذاشته ایم و به دوران بلوغ انقلاب اسلامی نزدیک میشویم  وبا توجه به وظعیت حال حاضر کشور و انعکاس آن در منطقه ، کشور های مسلمان و مستضعف عالم، باید حوزه های علمیه متناسب با این وضعیت بتوانند تعادل خود را حفظ کرده و از پرچمداری انقللاب و زمینه سازی ظهور عقب نمانند. پس برای چنین حالتی برای این انقلاب  که به حق یک «انقلاب حوزوی»  است، نیازمند «حوزه های علمیه انقلابی» هستیم که بتوانند مسائل و نیاز های انقلاب را به سرعت تشخیص داده و برای آن طبق شاخصه های اسلام برنامه ریزی کنند.

 اما می توان گفت وضعیت حال حاضر حوزه های علمیه در بهترین حالت در حد دوران مشروطه می باشد یعنی اگر در دوران مشروطه چنین حوزه های علمیه ای داشتیم ، شاید دیگر مشروطه به انحراف نمی رفت. اما این حالت  در حال حاضر بسیار خطرناک است، زیرا حوزه های علمیه هنوز نتوانسته اند  خود را مکلف خوراک فکری انقلاب( همانطور که امام خامنه ا ی فرموده اند) بدانندو این  برای آینده انقلاب بسیار خطرناک است .

به همین جهت این را  میطلبد که دلسوزان و صاحب قدرتان در حوزه های علمیه هرچه زودتر در جهت برنامه زیری صحیح برای جامعه براساس اسلام حرکت کرده و جامعه را به سمت تحقق اهداف عالیه اسلامی حرکت دهند و نباید وظیفه خود را  صرف تبلیغ شاخصه های اسلامی ف معرفی کنند.

اگر این امر به موقع صورت نگیرد، پیش بینی تقلیب مفهوم« اسلامی» انقلاب و سکولاریزیه شدن حوزه های علمیه،طبیعی و یا با یک دید خوشبینانه تر شاهد انزوای کامل حوزه های علمیه خواهیم بود.

ادامه دارد...